Forside Om meg Kontakt Utvekslingsblogger

Argentinere

Hei!

Har ikke egentlig gjort s veldig mye spesielt siden siste innlegg.. Var p kino igr med noen fra Afs og noen andre og idag har jeg bare vrt p skolen, i byen og i huset. Var ogs en liten tur innom et dansesenter, der vertssster danser arabisk, jazz og ballett. De spurt om jeg ville prve, s neste onsdag skal jeg sannsynligvis prve arabisk dans! Hper det gr bra:) Har ikke tatt noe srlig bilder de siste dagene, s jeg tenkte lage ett innlegg om ting jeg har merket med argentinerne, og med landet/byen p den uken jeg har vrt her:) Kommer sikkert til lage flere snne innlegg nr jeg oppdager nye ting!

• Veldig mange har tannregulering, bde barn og voksne.
  • Lrerne er alltid for sen til timene.
  • Ingen bruker bilbelte.
  • De fleste syntes det er litt rart at vi fra Norge ikke egentlig tilhrer noen religion.
  • Gr med bukse og genser uansett om det er veldig varmt.
  • De fleste har veldig fine biler.
  • Mange tar ekstra undervisning etter skolen og p kveldene, mest i engelsk.
  • De er litt barnsligere enn folk fra andre land.
  • Veldig glad i rope lage masse brk.
  • Omentrent alle jentene har langt, tykt og mrkt hr.
  • Bde jenter og gutter i alle aldre stirrer p deg om du har blond hr.
  • De fleste kan ikke snakke engelsk.
  • Mange toaletter har ikke dopapir.
  • Bussene har ikke noe ruter de flger, alle bare gr til busstoppet og venter(tar aldri mer en 10 min fr en buss kommer).
  • De fleste spiser ikke frokost, de drikker bare noe.
  • De gjr veldig lite p skolen.
  • Privatskoler er det eneste som er brukbart(jeg gr p privat og lurer veldig p hvordan de offentlige skolene er. Fordi vi gjr veldig lite).
  • Lshunder overalt.
  • Alle har hunder i husene i tillegg.
  • Omentrent alt av butikker er stengt fra ca 14.00-17.00(siesta)
  • P kveldene i 22.00 tiden er det veldig masse folk ute, unger er ute til sent p natta.
  • Klr og sko koster omentrent det samme som i Norge.
  • Mat er veldig billig.

i Byen.

Det var det jeg kom p denne gangen, lager ett nytt snn her innlegg nr jeg kommer p noe mer:)

-Mira

Mine frste dager i Argentina

Hei!

Denne uken er n snart over, og samme er den frste uken i min nye vertsfamilien og p min nye skole. Det har vrt veldig mye tanker og flelser denne uken, men har det helt fint her i Argentina! Savner selvflgelig familie og kjreste hjemme, men har det bra:) Er blitt vandt til vre her n, og det fles ikke rart bo her. Eneste er at jeg bor 30 minutter med buss unna byen, s er ikke mulig for meg dra noen plass alene, ikke enda ivertfall! Byen er veldig stor og systemet p bussene er heelt annerledes her enn hjemme i Norge. Om jeg drar til byen er det mye som skal til for at jeg skal klare finne busstoppet til bussen tilbake:p Her er ivertfall noen bilder fra mine frste dager i byen og p skolen her i Salta!

Alle i klassen er superhyggelige, og prver s godt de kan kommunisere med meg! Er litt vanskelig da, fordi spansken min er overhode ikke bra. Jeg lrer ivertfall, og kan litt og litt mer hver dag! Skolen her er veldig annerledes enn hjemme! Vi gjr absolutt ingenting i timene, og skolen er katolsk. Ledelsen er veldig streng p at null sminke er lov og man m bruke uniform. P starten av dagen heiser de ogs det argentiske flagget og sier noe p spansk som jeg ikke skjnner noe av.

Dette er da gaten min, veldig annerledes fra hjemme ivertfall!

Har vrt p et kjpesenter for kjpe skriveblokk, blyanter og penal til skolen.

Noen fra klassen:)

Mari hadde bursdag s da var det kake og brus i sistetimen!

Meg og Anita

Alle jentene i klassen:)

Her var nesten hele klassen p et fint kjpesenter ca 15 min fra skolen!

-Mira<3

... n kommentar

Fremme i Argentina!

Hei!

Jeg er n kommet frem til Argentina, og har vrt her siden fredag kveld(23.august). Det var godt komme frem og f hilse p vertsfamilien etter 24 timer med reising! Jeg reiste fra Oslo til Buenos Aires med en herlig gjeng, s reisen gikk helt fint. Flyet fra Paris til Buenos Aires tok 14 timer, men det gikk fortere enn jeg hadde trodd. Det var tepper og puter p alle flysetene, og alle hadde vrt sitt lille tv med masse serier, spill og musikk. Vi fikk ogs bde kveldsmat/middag og frokost p flyet siden vi dro sent p kvelden. Nr vi ankom buenos aires ble vi delt i forskjellige grupper med utvekslingsstudenter fra mange forskjellige land. Vi ble delt inn i forskjellige farger utifra hvor i landet vi skulle reise. Heldigvis var norske Marte p min gruppe s jeg slapp bare snakke engelsk p veien:)

Her er litt bilder fra reisen:

Var utrolig tft si hade til oscar og mamma p flyplassen.

Hadde heldigvis disse herlige jentene reise videre med!

Karen, meg og Marianne p den 14 timers lange flyturen..

Og her var vi da fremme i Argentina!

M blogge mere en annen dag, frste skoledag imorgen, s m sove litt!

besos

Nrmer seg!

Hei!

N er det overhode ikke lenge til jeg drar mot Argentina! Jeg skal ut spise med familien imorgen, ogs overnatter Oscar her til torsdag. Ogs drar jeg, han og mamma til flyplassen. Flyet mitt til Oslo gr ganske tidlig, s det blir reising egentlig hele dagen, og frem til neste morgen, for da er vi fremme i Buenos Aires!! N har jeg litt blandede flelser, blir bde gy og trist dra. Blir savne de her hjemme s utrolig mye! Men jeg gleder meg ogs fordi det kommer til bli et utrolig r:D Og alle er jo her hjemme nr jeg kommer tilbake.

Har kommet igang med pakkingen, men er langt fra ferdig. Er s alt for mye jeg vil ha med, s skal prve f litt klr i hndbagasje ogs:)

Ganske fullt her ja...

Har allerede lagt klart noen klr som mamma skal sende ned nr jeg har kommet...:)

Er nok p vei mot Argentina nr neste innlegg kommer!:D

Andre utvekslingsblogger

... n kommentar

Vertsfamilie!

Hei!(dette innlegget legger jeg bare over her fra min gamle blogg, skrevet i juni 2013)

Jeg har laget denne bloggen for blogge om utvekslingsret mitt i Argentina 2013/2014. Jeg reiser 22 august 2013 og blir til 17 juli 2014. P bloggen blir jeg skrive om hva jeg gjr, legge ut bilder og dele hvordan det er vre p utveksling!

Jeg har n ftt vertsfamilie(JUNI), og syntes det var en fin anledning til lage det frste innlegget p bloggen:)

Jeg skal da bo i Salta som er en ganske stor by nord i Argentina. Familen bestr av mor og far p 41, en jente p 11 og en gutt p 16. De har ogs 2 hunder! Det er faren som jobber og moren er hjemme tar vare p huset. Jeg blir sannsynligvis g p samme skole som vsskenene mine, som gr p en privatskole midt i byen. Jeg legger med noen av de bildene jeg har ftt til n! :)

Huset

Kjkkenet og vertsbroren

Stua

Spisestue/stue

Vertssster utenfor huset

Kontakt

Om du lurer p noe er det bare ta kontakt p:

Mail - Mirasaether@hotmail.com

Facebook - Mira Sther

Eller legg igjen en kommentar!:)

Om meg

Velkommen til min blogg!

Jeg heter Mira Sther, er 16 r og er fra Troms. 22.august 2013 reiser jeg til Argentina p utveksling og blir der helt til 16 juli 2014. Jeg skal bo i en by som heter Salta ganske langt nord i Argentina. P fritiden ellers liker jeg vre med venner, kjresten, trene, drille og en del tid gr ogs til jobbe p Dolly Dimples. Jeg har 4 ssken, 3 smssken og en storebror som er flyttet ut. Jeg er kjempeglad i familien min, og blir savne de mye nr jeg er borte:) Blir ogs savne kjresten min Oscar, som er verdens beste<3

Jeg gr p linjen studiespesialisering og hper veldig f utvekslingsret mitt tellende som 2.vgs. Det hadde vrt supert, men selvflgelig er det ikke det viktigste! Jeg gleder meg supermye til dra til argentina og hper p f oppleve masse nytt og spennende! :D

Velkommen til min blogg!

Dette er den frste posten p min nye blogg ;)

Les mer i arkivet Februar 2014 Desember 2013 Oktober 2013

Velkommen til min blogg! Jeg heter Mira Sther, er 17 r og kommer fra Troms. ret 2013/2014 reiser jeg som utvekslingsstudent til Argentina med AFS. Hper dere vil Flge bloggen min:)